Slaapproblemen,  Stressklachten,  Waardevolle tips

Hoe kun je stress verminderen?

Ben jij ook oververmoeid en ervaar je veel stress? Is omgaan met stress voor jou moeilijk en ben je snel boos op jezelf en anderen? Dan ben je door dit artikel te lezen er klaar voor om hier vanaf nu verandering in te brengen.

Misschien word je wel overspannen of loop je tegen een burn out aan. Misschien ben je dat inmiddels al en moet je nu handvatten hebben om hiermee om te kunnen gaan.

Jij hebt het namelijk allemaal zelf in de hand. Je moet alleen wel weten hoe!

Jij creëert namelijk zelf stress door jouw gedachten en daar kun je vanaf komen. Echt waar!

Daar ga ik je bij helpen!

Lees 11 tips hoe je kunt omgaan met stress, zodat jij ook straks hiermee aan de slag kunt gaan.

Ook laat ik je kennis maken met een online cursus hoe je gegarandeerd van stress af kunt komen!

Mijn ervaring

Ik was extreem moe, had spontane huilbuien (zelfs tijdens het kopen van een broodje), paniekaanvallen en sliep bijna niet. Een goede begeleiding heb ik pas later gehad.

Op het moment van instorten moest ik van alles tegelijk: naar de huisarts, naar de praktijkondersteuner, praten met de bedrijfsarts en iedereen op de hoogte stellen. Nou, ik moet zeggen: ik dacht dat ik gek werd! Juist dit koste mij zoveel stress en energie dat ik nog meer gestrest raakte.

Ik wilde alleen maar rust en even helemaal niets en ook even met helemaal niemand praten. Het enige wat ik toen kon was slapen, huilen en zeggen dat ik het allemaal even niet wist. Uiteindelijk kon ik door rust gaan zoeken naar de oorzaak en wist dat ik bepaalde karaktereigenschappen moest aanpakken.

Dit moest gewoon gebeuren en weet je wat? Ik ben er zelfs blij om! Nu ben ik namelijk een ander mens aan het worden. Ik had die duw/trap/klap/besef (ga zo maar door) even nodig om daar achter te komen. Vanaf dat moment ging ik er pas echt aan werken. Dat is trouwens wel een klus zeg, maar eigenlijk best wel een leuke klus!

Hieronder vertel ik je informatie en tips voor het omgaan met stress, die echt kunnen helpen vanuit mijn eigen ervaring, cursussen en coaching.

Hoe begint stress

hoe kun je stress verminderen

Door niet kunnen omgaan met stress, niet vooruit te komen met mijn plannen en een slechte balans tussen werk, privé en thuisstudie, ben ik overspannen geraakt.

Meestal ervaar je een bepaalde druk die zich een tijdje opbouwt. Dat kan zijn ontstaan op je werk, in je relatie of familie, door financiële problemen enzovoort. Wanneer je die druk op dat moment niet kunt oplossen, ga je door op de automatische piloot en lijkt het alsof je gevoel het probeert uit te schakelen.

Dat kan gevaarlijk worden, want wanneer die druk niet stopt dan ga je langzamerhand over je grens heen.

Dit kost onbewust natuurlijk enorm veel energie. De reserves die je nog hebt, hoor je dan te benutten op de momenten wanneer je gaat ontspannen. Door het niet kunnen omgaan met stress zullen deze reserves uiteindelijk op gaan.

Je creëert gedachten die jou een stress gevoel geven. Dus eigenlijk wordt stress door jouzelf gecreëerd en niet door anderen.

Vaak als je thuis komt van het werk, beginnen je hersenen alles van die dag te verwerken en heb je tijd om over van alles na te denken. Vaak komt dan juist het negatieve naar boven waar je mee zit en kun je gaan malen en piekeren. De ontspannen modus die je eigenlijk hoort te voelen, raakt dus gespannen.

Soms zoek je even afleiding en dan gaat het wel weer. Zodra je eenmaal in bed ligt en wil gaan slapen, begint het weer van voor af aan. Je gaat weer nadenken, piekeren en je kunt niet slapen of je valt met een rot gevoel in slaap. Hierdoor kun je nare dromen krijgen en word je de volgende ochtend weer moe wakker.

De gevolgen van langdurige stress

Uiteindelijk als dit verhaal zich enkele weken/maanden voordoet en je hier niets aan kunt veranderen of je hebt er niets aan veranderd, dan kun je oververmoeid raken, ben je emotioneel met veel huilbuien, krijg je paniekaanvallen, slaapproblemen en lichamelijke klachten zoals spierpijn in je nek en schouders.

Na een tijdje kun je volledig instorten en zie je geen andere mogelijkheid dan je ziek te melden. Je reserves zijn op en je emmer loopt over. Je kunt zo niet meer werken en bij elk gesprek met je collega beginnen je krokodillentranen al over je wangen te rollen.

Indien stress zich in een periode korter dan een half jaar heeft opgebouwd, wordt dit overspannen genoemd. Wanneer deze klachten zich langer dan een half jaar hebben opgebouwd, dan wordt dit burn out genoemd (je bent letterlijk opgebrand).

Wanneer je overspannen bent, zal het herstel in gemiddeld 2-3 maanden duren. Bij een burn out kan dit herstel maanden of zelf jaren duren! Dit heb ik bij iemand van dichtbij meegemaakt en dat herstel duurde ongeveer 5 jaar!

Het is dus een serieuze zaak dat als je niet kunt omgaan met stress, om hier tijdig iets mee te doen. Als je dat zelf niet lukt, dan is het belangrijk om hulp in te schakelen, zoals je werkgever en/of huisarts en eventueel gaat praten met een psycholoog of een andere ondersteuner.

Kijk ook naar je karaktereigenschappen

perfectionistisch bij stress

Je bent er toch ook klaar mee om je je zo rot te voelen? En je verlangt er toch ook naar om zo snel mogelijk van stress af te zijn en je weer fit voelen? Gelukkig zijn er veel tips en hulpmiddelen die je kunnen helpen om te kunnen omgaan met stress.

Ook is het goed om bij jezelf over het volgende stil te staan. Sommige mensen hebben bepaalde karaktereigenschappen die daardoor sneller gestrest kunnen raken en gevoeliger zijn om overspannen of burn out te raken.

 

Dit zijn vaak mensen met de volgende karaktereigenschappen:

  • Perfectionistisch
  • Moeite hebben met delegeren
  • Verantwoordelijkheidsgevoel
  • Hard werkend
  • Ambitieus
  • Het gevoel hebben jezelf te bewijzen
  • Betrokken
  • Loyaal
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen
  • Moeite hebben met grenzen stellen
  • Meer doen dan je eigenlijk kan
  • Meer doen dan je eigenlijk hoort te doen
  • Doelgericht
  • Onzeker
  • Overal controle over willen hebben

Heb je wel eens mensen geobserveerd die altijd heel veel doen, heel veel werken (workaholics), sterk overkomen en lijken nooit moe te zijn? Ik noem hen aliens of onmenselijk en ik snap dat nooit hoe zij dat nou doen!

Maar ik merk ook dat ik mijzelf niet met hen kan vergelijken, omdat ik gewoon niet die energie heb en ik een ander karakter heb. Dat kan soms best frustrerend zijn. Iedereen kan stress ervaren, overspannen of burn out raken, maar iedereen gaat er ook weer anders mee om. De een kan dat dus beter dan de ander.

Maar hoe doe je dat nou? Hoe kun je nou het beste omgaan met stress en stress verminderen? Hoe kun jij je geest sterker maken?

Ga in ieder geval na wat voor soort karakter jij hebt en of je daardoor beter op jezelf moet letten en wat moet veranderen.

Heb je de bovenstaande kenmerken? Dan is het heel goed èn nodig om daar wat mee te doen.

Tips voor het omgaan met stress

1. Vergelijk jezelf niet met anderen

Ga jezelf nooit vergelijken met anderen. Zorg ervoor dat jij jezelf goed kent en dat je luistert naar jezelf. Eigenlijk moet je heel bewust van alles zijn wat je voelt en hoe je dingen doet en aanpakt. Vergelijk jezelf dus niet met iemand die wel veel energie heeft als jij dat niet hebt.

Het gras lijkt ook vaak groen bij anderen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Misschien hebben zij wel weer eigenschappen die zij missen die jij dan wel hebt. Hierdoor kun je namelijk ook weer onzeker en nog meer gestrest raken.

2. Geef toe en accepteer dat je gestrest/overspannen of burn out bent

Geef je gevoelens toe en accepteer het. Pas dan ga je namelijk echt rust nemen en eraan werken. Ook is het belangrijk dat je erover gaat praten. Dat kan zijn met je leidinggevende, met je vrienden of je partner of een psycholoog. Soms kunnen zij je helpen door een spiegel voor je te houden, zodat je weet dat je iets moet doen en wat je moet doen.

Jouw omgeving zal zich dan aanpassen. Indien zij dit niet doen, dan scheelt het dat je hen hebt ingelicht en moet je vaker proberen om ‘nee’ te zeggen als je even een keer te moe bent of het even allemaal te veel voor je wordt.

3. Neem rust en slaap op tijd

Als je niet rust en geen ontspanning zoekt, zul je overload raken en niet goed kunnen slapen. Alles werkt onbewust door, dus het is heel belangrijk om dit wel echt te doen. Zoek voldoende afleiding en zoek rust. Slaap liever 8/9 uur als je bij 7 uur slaap nog steeds moe blijft.

Bij een orthomoleculaire therapeut kun je eventueel terecht indien je slaapproblemen hebt. Je kunt dan supplementen krijgen die je helpen om je hoofd rustig te maken en je beter kunt slapen. Ga nooit op eigen houtje op internet zoeken en zelf maar wat kopen. Dit kun je het beste onder begeleiding doen.

Via de huisarts kun je eventueel ook het een en ander krijgen, maar vaak zijn dit pillen waar je verslaafd aan kunt raken of hebben deze bijwerkingen. Neem het liefst een zo natuurlijk mogelijk supplement dat wat doet voor je.

4. Schrijf je gedachtes en stress weg

Schrijf alles opSchrijven werkt enorm therapeutisch. Door schrijven wordt je vaak bewust van bepaalde dingen en kun je emoties of situaties vaak beter verwerken. Als ik niet schrijf, blijf ik malen in mijn hoofd en ga ik piekeren.

Wanneer je alles opschrijft, dan hoef je er minder over na te denken. Het is net alsof je je gedachten een plekje geeft, zodat je er minder over hoeft na te denken. Je hoofd raakt geordend in plaats van chaotisch.

Je gaat automatisch meer nadenken over jezelf. Al schrijf je woorden op die in je opkomen, of schrijf je hoe je je voelt, of schrijf iets wat je iemand graag wil zeggen dat je eigenlijk normaal niet durft. Het helpt enorm goed om je geest rustig te maken, chaos te verminderen en je beter te voelen.

5. Pak de oorzaak van het probleem aan en denk aan je karaktereigenschappen

We kunnen niet alles gaan wegstoppen. Het probleem dient uiteindelijk te worden aangepakt wanneer je een beetje tot rust bent gekomen en je alles op een rijtje hebt gezet. Schrijf zoveel mogelijk op waar je mee zit en probeer te omschrijven wat je graag wil. Indien het je lukt, doe dit oplossingsgericht.

Je dient tevens naar je karaktereigenschappen te kijken en hieraan te werken, zoals onzekerheid, moeite met communicatie, faalangst enzovoorts.

6. Praat met een therapeut/psycholoog

Iedereen heeft een beetje hulp nodig. Praat met een therapeut of psycholoog, zodat die jou kan helpen als je het zelf niet kunt en zodat je een terugval kunt proberen te voorkomen. Ook kunnen zij jou helpen met dingen die jij nog niet weet en hoe je dingen moet doen en moet aanpakken.

7. Beweeg minimaal een half uur per dag

Pak vaker de fiets in plaats van een auto. Reis je per trein? Loop vanuit de trein naar je bestemming in plaats van de bus of de fiets pakken. Als je een half uur loopt in plaats van 10 minuten fietst, dan heb je langer ontspanning en verbrand je ook nog eens ongeveer 240 calorieen!

Lopen of wandelen, vooral in de natuur, heeft een gunstig effect bij angsten, stress en wanneer je je somber voelt. Ook doet het goed voor de conditie van je hersenen. Tijdens het bewegen wordt er een stofje aangemaakt, genaamd Endorfine.

Endorfine is een stofje dat vrij komt waardoor je je blij gaat voelen, eigenlijk net zoals wanneer je moet lachen, iets lekkers eet zoals chocola en dergelijke. Je stress wordt dus sterk verminderd indien je elke dag een half uur (stevig) wandelt.

Als het echt niet lukt om naar buiten te gaan, ga dan thuis opruimen of poetsen. Ruim eens die ene kast op of poets je badkamer. Het zal je heel erg goed doen!

8. Check je vitamine waardes

Wanneer stress hebt, zal dit aan je vitamines, mineralen en organen kunnen vreten waardoor je nog meer lichamelijke klachten krijgt. Wanneer je vitamines te kort hebt, dan heb je minder reserves om je energie uit te halen en ben je vaak nog meer moe.

Ga het liefst naar een orthomoleculaire therapeut en laat je bloedcellen checken. Ik heb dit ook gedaan; er werd bloed uit mijn vinger geprikt en meteen live onder een microscoop bekeken.Zo kunnen zij live je bloed beter beoordelen dan een bloedonderzoek bij de huisarts en kunnen verbanden worden gelegd.

Door supplementen te slikken, zullen je tekorten worden aangevuld en dat kan resulteren in meer energie en afhankelijk van je klachten wellicht een meer ontspannen gevoel waardoor je beter kunt slapen.

9. Bezoek een acupuncturist

Door een acupunctuurbehandeling kunnen de verstoringen van je energiebanen weer in balans worden gebracht. Vaak ervaren mensen een meer ontspannen gevoel na 2 behandelingen. Dit kun je ook doen in combinatie met een massage. Geef aan dat je stress ervaart en eventueel niet goed slaapt. Wellicht heb je ook nek- en schouderklachten, geef dit dan ook aan.

Zelf ben ik ook onder behandeling van een acupuncturist en doet dit mij vaak goed. Meestal combineer ik dit met een massage. Een behandeling kost meestal rond de 50,- euro en wordt afhankelijk van je verzekering wel of niet vergoed.

10. Probeer mindfulness 

Mindfulness staat erom bekend een wetenschappelijke bewezen goede training te zijn – zonder zweverig gedoe – om beter te kunnen omgaan met stress, pijn, burn out, depressies, enzovoorts.

Je traint je hersenen om niet meer op de automatische piloot door te gaan. Daardoor kun je je gedachten beter onder controle houden. Ook ben je meer bewust van je gevoelens, deze tijdig te herkennen en positief op te pakken.

Deze cursus duurt meestal zes tot acht weken en de kosten variëren tussen de 300,- en 400,- euro (soms ook duurder). Wel kun je een online cursus Mindfulness volgen voor echt een hele betaalbare prijs met een niet-goed-geld-terug garantie!

Zie hieronder een goede korte uitleg over mindfulness.

Gouden tip voor levenslang: volg de online cursus ‘Nooit meer zorgen en stress’

Hoe zorg je er nou zelf voor, om te kunnen omgaan met stress? Uiteindelijk wil je je gewoon je niet meer zo gestrest voelen. Dus niet nu, ook niet later en ook niet meer je hele leven door lang.

Uiteindelijk moet jij ervoor zorgen dat je minder of gewoon helemaal niet meer strest, want een ander kan dat niet voor jou doen! Stress heb je zelf in de hand en heeft echt te maken met hoe jij denkt, hoe je reageert en met dingen omgaat.

Wat je dus misschien nog niet door hebt, is dat stress wordt gecreëerd door gedachten en die gedachten creëer jij zelf! Dus jij creëert stress met jouw gedachten.

Dit kun je leren! Je kunt dus ècht leren hoe je kunt omgaan met stress en hoe je dit je hele leven lang gegarandeerd met 90% vermindert. Wanneer je de betaalbare online cursus Nooit meer zorgen en stress” volgt, word je professioneel begeleid door trainer en coach: Frank de Moei.

Hierdoor kun jij dus ECHT van stress af komen, door onder andere volledig jouw gedachten te veranderen en te trainen. Hoe jij normaal snel moe werd, begin je nu juist te leren hoe energie te krijgen.

Hoe fijn is dat! Eindelijk weer energie na al die vermoeiende gestreste periodes.

Er zijn al meer dan 10.000 mensen die deze cursus met enorm succes hebben gevolgd en er wordt zelfs een niet-tevreden-geld-terug garantie aangeboden. Ik kan je deze cursus daarom ook zeker aanraden, want je kunt er voor een goede prijs enorm veel van leren.

Je verliest niets, behalve stress!

En hier heb je levenslang wat aan!

Zie hier hier een voor meer informatie over deze cursus!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *