Onzeker zijn,  Waardevolle tips

Hé perfectionist! Heb jij tips nodig?

Graag besteed ik uitgebreid aandacht aan de karaktereigenschap: perfectionistisch. Ik ben ook perfectionistisch, maar dat betekent niet dat ik geen fouten maak.

Wel wil ik altijd alles tot in de puntjes super netjes en overzichtelijk hebben. Daardoor kan ik heel lang over bepaalde dingen doen.

Nu ik weet wat voor een stress dit eigenlijk kan veroorzaken, wil ik mensen hier bewust van maken.

Ik dacht altijd dat perfectionistisch zijn heel positief was, maar wat ik minder goed wist, is dat het een enorme valkuil kan zijn!

Perfectionistisch als karaktereigenschap op je CV? Schrap het maar, tenzij je dit heel goed kan onderbouwen in de positieve zin.

Recruiters en HR-medewerkers weten maar al te goed dat jij dus misschien nog net geen bedreiging bent voor jezelf.

Dat overdrijf ik nu een beetje, maar zij weten al dat het een valkuil kan zijn.

Weet jij dat eigenlijk ook?

Wil jij met perfectionisme kunnen omgaan of juist van perfectionisme af? Lees hier hoe je dit kunt doen!

 

Wat betekent perfectionistisch?

Perfectionisme is een obsessief verlangen om handelingen perfect uit te voeren.

Aldus Wikipedia… Nou, daar word je niet echt vrolijk van toch? Ik niet in ieder geval! Eigenlijk wil ik het gewoon hierbij laten. Het is duidelijk genoeg zo!

Oorzaken van perfectionistisch zijn

In mijn vorige blog Weg met onzekerheid en heb meer zelfvertrouwen, heb ik wat verteld over de kenmerken van onzekerheid. Perfectionisme is namelijk een kenmerk van onzekerheid en dit hangt vaak samen.

Ook heb ik wat verteld over de oorzaken van onzekerheid. De oorzaak van perfectionisme en onzekerheid is eigenlijk hetzelfde. Vaak ben je angstig, bang om te falen en wil het liefst alles zo perfect mogelijk doen, zodat iedereen jou waardeert omdat jij geen fouten maakt. Je kunt vaak moeilijk omgaan met kritiek en om dit te voorkomen, ga je perfectionistisch te werk.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je vroeger bent opgegroeid met ouders die je niet genoeg hebben gesteund, hoge verwachtingen hadden of iets dergelijks. Wanneer je dan iets doet of moet doen, kun je onzeker raken en daardoor kan de perfectionist bij jou omhoog komen. Je wil geen fouten maken en daardoor moet je van jezelf perfect werk leveren, zodat niemand teleurgesteld is in jou.

Ook kan het zijn dat je een laag zelfbeeld hebt gecreëerd en je daardoor onzeker bent. Door extra netjes en perfect iets te doen, zie jij dat als succes en wordt dat jouw leef/werkmanier.

Kenmerken van de perfectionist

De volgende kenmerken komen voor bij een perfectionist. Herken jij jezelf hierin?

  • Lang met iets bezig kunnen zijn
  • Oog voor detail
  • Hoge eisen stellen
  • Goedkeuring van anderen nodig hebben
  • Onrealistische doelen hebben
  • Moeite om aandacht te kunnen verdelen in het werk
  • Bang zijn om fouten te maken
  • Moeite om risico’s te nemen
  • Moeilijk met kritiek kunnen omgaan
  • Snel onzeker zijn
  • Snel gestrest zijn
  • Moeite om te kunnen ontspannen
  • Moeite om dingen los te laten
  • Veel piekeren over zaken waar je niet tevreden over bent
  • Je wil alles zelf doen en niets aan een ander over laten (controle)

Perfectionistisch in de positieve zin

Wanneer je perfectionistisch bent, kan dit een hele goede, mooie en creatieve eigenschap zijn. Je kunt namelijk heel goed, mooi of gedetailleerd iets doen, waar jij en anderen blij en heel tevreden mee kunnen zijn. Dit lukt vaak alleen mits jij voldoende tijd hebt om hier de volle aandacht aan te besteden.

Het is nèt even die puntjes op de ‘i’ afmaken, zodat het bijvoorbeeld niet mooi, maar prachtig wordt of van iets voldoende of goed naar uitstekend gaat. Perfectie is dan ook jouw doel en streven. Wanneer jij hier goed mee kunt omgaan, is het een prachtige eigenschap!

Zolang je niet teveel piekert, strest, angst hebt, goed kritiek kunt opvangen en goede prioriteiten kunt stellen, dan doe jij het goed. Een goede balans hierin hebben en de juiste afwegingen kunnen maken is erg belangrijk. Doe jij dat? Dat kun je deze eigenschap goed gebruiken, zonder daarmee uiteindelijk jezelf of anderen te belasten.

Perfectionistisch in de negatieve zin

Je hebt nu de positieve kanten gelezen over perfectionistisch zijn. Het is een mooie eigenschap, die bij sommigen ook gevaarlijk kan zijn. Zo kun je bijvoorbeeld verkeerde prioriteiten stellen, omdat je teveel werkt aan (kleine) details die misschien niet zo belangrijk zijn. Wanneer je daar tijdens je werk eigenlijk geen tijd voor hebt, zullen andere zaken onterecht blijven liggen en schiet je uiteindelijk in de stress.

Sommigen kunnen ook moeilijk hun aandacht verdelen vanwege het focussen op de perfectie. Die onjuiste balans en hoge (onrealistische) verwachtingen/doelen kunnen je enorm stress en onzekerheid geven. Wanneer je een keer iets fout doet, dan vind je dit vaak ontzettend erg. Daardoor moet je vaak een tijdje bijkomen van schaamte en loop je jezelf enorm af te straffen.

Vaak voelen mensen (zoals ik) zich enorm gefaald wanneer een fout wordt gemaakt, of iets niet af is zoals jij dat had gewild. Het gevoel kan zo heftig worden dat je hiervan niet kunt slapen en jezelf bijna niet kunt vergeven. Die grote onzekerheid speelt een enorme rol, waardoor je dus niet met zelfvertrouwen iets kunt doen.

Onderschat niet wat voor een invloed onzekerheid op jou heeft. Probeer hier iets mee te doen, zodra je dit bij jezelf constateert. Let er bij deze eigenschap dan ook op dat je niet snel overbelast raakt of overspannen wordt. Het kan een enorme trigger zijn!

Lees hieronder tips hoe je kunt omgaan met perfectionisme!

8 tips om met perfectionisme om te gaan

1. Sta voor jouw eigen manier van werken

Durf te doen hoe jij denkt dat het goed is en realiseer je dat je vaak te hoge verwachtingen van jezelf hebt. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten. Iedereen heeft een bepaalde stijl, of het nou werken, uiterlijk, opruimen of wat dan ook is, iedereen is uniek. Probeer te beseffen dat jij bent zoals je bent en jij dingen doet op jouw manier.

2. Werk aan de gezonde manier van perfectionisme

Creëer een werkwijze die voor jou gezond en fijn is, zonder tè perfectionistisch te zijn en daar last van te hebben. Wanneer iets niet lukt, accepteer het en leer ervan of accepteer dat het gewoon niet jouw ding is. Dat is helemaal niet erg! Wees in ieder geval bewust van jouw gevoel bij perfectionisme.

Iedereen heeft dingen waar zij minder goed in zijn. Ga maar na, jij hebt vast ook wel eens kritiek op anderen toch? Zo werkt het!

3. Vecht niet meer tegen fouten maken

Jezelf beschermen tegen fouten maken op een ongezonde manier die stressvol voor jou is, moet je leren los te laten. Laat het niet meer voelen als overleven, maar laat het voelen als persoonlijke groei. Denk altijd aan anderen die net als jij ook fouten maken en groeien, zelfs je manager!

4. Doe gewoon je best en that’s it!

Besef ook dat je je best hebt gedaan en dat het daar juist om draait. Je kunt niet meer doen dan je best! Er gaat altijd wel eens iets fout en deze kun je niet allemaal voorkomen. Niemand kan dat!

5. Zie het verschil tussen jij die een fout maakt en jij die niet fout is

Maak je een fout? Dan ben jij niet fout, maar een mens die een keer een fout maakt. Maak telkens dit onderscheid, zodat je er ook in gaat geloven.

6. Hou eens rekening met jezelf in plaats van aan een ander

Moet jij ook van alles van jezelf? Probeer daar vanaf vandaag eens mee te stoppen en hou rekening met jezelf en niet aan een ander. Vaak werk je perfectionistisch voor een ander en niet voor jezelf. Maar het gaat eigenlijk allemaal om jou en hoe jij je daarbij voelt. Voelt het eigenlijk niet goed? Doe dan een stapje terug en handel naar wat jij nodig hebt.

7. Accepteer dat iedereen dingen moeilijk vindt

Iedereen is anders en werkt anders. Jij kan iets beter dan een ander en een ander kan iets beter dan jou. Accepteer het. Accepteer dat anderen het niet makkelijker hebben dan jij. Er is bij iedereen altijd wel iets te verbeteren en iets waar iemand moeite mee heeft.

8. Werk aan je zelfvertrouwen

Uiteindelijk moet je werken aan je zelfvertrouwen, want daar gaat perfectionisme om. Als jij genoeg zelfvertrouwen hebt, dan hoef jij niet zo obsessief perfectionistisch te zijn. Eigenlijk iets heel simpels dat super moeilijk is.

Ben je door onzekerheid perfectionistisch en wil je daar geen last meer van hebben?

Zeg je ja en wil je hiervoor garantie? Dan raad ik je aan om de betaalbare online cursus ‘Blijvend Zelfvertrouwen‘ te volgen.

Klik dan op deze link voor meer informatie dat jou zal helpen!

 

Peptalk

Eigenlijk is dit onderstaande plaatje perfect. Laat dit nou perfectionisme zijn.

Wees perfectionistisch in het gelukkig zijn met jezelf!

Kies voor gelukkig zijn met jezelf en gedraag je er naar.

Maar, durf ook om voor jezelf te kiezen.

Accepteer hoe jij bent en maak het jezelf nooit te moeilijk voor anderen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *