Slaapproblemen,  Stressklachten,  Waardevolle tips

Hoe kom je gebalanceerd de dag door?

Steeds vaker hebben mensen last van stress, moeite om dagelijks naar hun lichaam te luisteren en hun geest rustig te houden.

Daar ben ik zelf ook getuige van geweest. Toen ik overspannen (randje burn out) werd, besefte ik me pas dat ik een lichaam en geest heb waar ik voor moet zorgen!

Vroeger leefde men veel meer vanuit gevoel. Toen waren er ook nog niet zoveel prikkels en was niet alles digitaal. Het is eigenlijk heel gek dat we tegenwoordig bijna helemaal niet meer weten hoe dat moet.

We denken veel meer (onbewust) met ons hoofd, maar ons gevoel heeft ook heel wat te zeggen. Daardoor maak je ook niet altijd de juiste keuzes en zorg je niet altijd goed voor jezelf.

We zijn vaak geneigd om bij het woord balans te denken aan voldoende rust, maar beweging is net zo belangrijk als rust. Vooral in deze zit-maatschappij waarin we leven.

Lees hieronder mijn 9 tips om je lichaam en geest in balans te brengen en te houden!

9 tips om je lichaam en geest in balans te brengen

1. Start je ochtend lopend / fietsend en mindful

Waar wij eigenlijk meer op moeten letten is hoe je je dag begint. Ik stond bijvoorbeeld altijd nèt te laat op, waardoor ik altijd moest haasten. Echt altijd!

Dan zat ik super suf in de trein naar mijn werk en dan voelde die 12 minuten aan als 2 minuten. Ik was echt aan het bijkomen en wakker worden.

Eenmaal op het werk aangekomen, hup! meteen aan de slag! Nou eehh, is niet zo fijn, maar ook niet voor je lichaam en geest. En dan moet je nog de hele dag werken!

Waar is het momentje voor jezelf en waar is die beweging? Tijdens het werk lukt dat namelijk haast niet.

Wat doe ik nu? Ik sta eerder op, oeps, wel gehaast want ik ben eenmaal geen ochtend mens, maar daarna neem ik uitgebreid de tijd om wakker te worden door mezelf vanuit het station ‘wakker te lopen’ naar het werk.

Dus niet met de bus, niet fietsend, ja echt een half uur lopend. Waarom niet! We zijn het helemaal niet meer gewend om zoveel te lopen, maar wel om te zitten. Dat is echt enorm ongezond, meer dan je denkt. Dat moet omgedraaid worden, balans!

Als je met de auto of met de bus naar het werk gaat, stap dan eerder uit en loop een stuk(je). Is lopend te ver (langer dan een half uur)? Dan kun je natuurlijk ook gaan fietsen!

Tijdens het lopen doe ik mijn oordopjes in, en luister ik naar een geleide ochtendmeditatie.

Even de tijd nemen om niet meteen aan van alles denken, maar even een ontspannen muziekje met een goede stem die me vertelt waar ik mij op dat moment even op moet gaan focussen.

Zodra ik merk dat mijn gedachten afdwalen, dan merk ik weer hoeveel gedachtes ik heb en dat ze altijd leiden naar dingen die ik nog moet doen, èn dit en dat.

Als je een tijdje je hersenen traint, dan zul je dit veel beter onder controle kunnen krijgen. Het is niet erg dat je afdwaalt, het gaat erom dat je bewust bent en bewustzijn traint.

Waarom is dat nou belangrijk? Komt ie: dat is belangrijk omdat je 95% gestuurd wordt door onbewuste processen. Hierdoor oordelen, kiezen, denken, doen we 95% van de tijd dingen ‘onbewust’!

Je start op deze manier veel frisser, helderder en fijner je dag, omdat je de tijd voor jezelf, je lichaam en geest hebt genomen. Die verdienen op de allereerste plek je aandacht te krijgen, en niets anders!

2. Bepaal je intentie van de dag

Wat mij ook goed helpt, is om een intentie van de dag te bepalen zodra ik wakker word.

Als ik me bijvoorbeeld ‘moe’ voel, dan is mijn intentie dat ik goed voor mezelf ga zorgen en proberen manieren te vinden om energie te krijgen.

Zoals goed en gezond eten, JUIST gaan bewegen en lopen, voldoende pauzes houden en gewoon tussendoor even te mediteren (al is het maar 5 minuten).

Op deze manier print je eigenlijk die gedachte in je hoofd dat je goed voor jezelf moet zorgen. Dus niet wat je niet wilt, maar wat je juist wel wilt.

Een soort van afspraak met jezelf waaraan je je moet houden. Daardoor ben je gedurende de dag ook steeds meer bewust, omdat je rekening houdt met de intentie die je voor die dag hebt bepaald.

Zoals deze hieronder (hihi, grapje natuurlijk!).

3. Wees bewust van je gedachtes en acties

Wat ik hierboven al vermelde: wij zijn 95% gedurende dag niet bewust van onze gedachtes. Gedachtes hebben invloed op ons gehele systeem.

Je gedachtes zijn zo sterk, dat het een gevoel, emotie en actie kan oproepen.

Dus als je denkt aan een vakantie, met de heerlijke zon die in je gezicht schijnt op het parelwitte strand en azuur blauwe en heldere zee, dan komt er al bijna een lach op je gezicht.

Je voelt je dan zo heeeerlijk wegzweven. Maar als je meteen erachteraan denkt dat er iets vervelends met iemand om je heen zou kunnen gebeuren zoals een ongeluk, dan zou je je meteen down voelen en zelfs emotioneel kunnen worden.

Als je gedachtes al zo een invloed hebben op je gevoelens, dan is dat natuurlijk op je hele lichaam. Die staan in verbinding en reageren op elkaar.

Stel je bent de hele dag down, negatief en aan het klagen, wat denk je hoe je lichaam daarop reageert? Daar reageren al die cellen niet fijn op!

Omdat we ons vaak niet bewust zijn gedurende de dag, denken we aan van alles en nog wat, en ons lichaam en lieve cellen waardoor ons lichaam goed functioneert, laten we eigenlijk in de steek.

Daarom is het belangrijk om gedurende de dag bewust te zijn hoe je je eigenlijk voelt en of je wel genoeg positieve en lieve aandacht geeft aan je lichaam en geest.

Nu ik aan het typen ben, merk ik opeens op dat ik mijn wenkbrauwen aan het fronzen ben. Waarom in hemelsnaam! Alsof ik boos ben!

Ik zal maar even een beetje glimlachen, dat maakt me gelijk weer even wat vrolijker.

Dus af en toe even een momentje inplannen om even bewust te zijn, even je gedachtes stop te zetten en even luisteren naar stilte, dat doet al heel goed voor je.

4. Train je geest

Mindfulness en mediteren is de perfecte training daarvoor. Het kan zijn dat je er niet helemaal bekend mee bent of dat je het zweverig vindt, maar dat is het niet.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat je nieuwe verbindingen in je hersenen aanmaakt en daardoor van bepaalde negatieve patronen en klachten af kunt komen en je veel gelukkiger gaat voelen.

Die 95% dat je onbewust denkt, kun je dus trainen om méér bewust te gaan denken. Je staat dan echt in verbinding met jezelf, en dat is een heel belangrijk onderdeel om je lichaam en geest in balans te laten zijn.

Dus mindful zijn met eigenlijk alles wat je doet, zorgt ervoor dat je je hersenen opnieuw traint en nieuwe verbindingen aanmaakt waardoor je meer bewust leeft, betere beslissingen maakt en daardoor veel beter in verbinding met jezelf bent.

Ook als het even niet lekker gaat, eigenlijk juist dan is het goed om mindful daarmee om te gaan en het niet weg te stoppen.

Bekijk je gedachten eens van een afstand en voel wat je voelt. Is het terecht, ben je te streng en wel realistisch? Wil je dit wel?

Kijk er eens naar, accepteer het gevoel, daarna proberen het los te laten en niet geïrriteerd zijn op jezelf of anderen.

5. Onderzoek een manier hoe je weer tot jezelf komt

Ook is het goed om voor jezelf iets te bedenken dat wanneer je je rot voelt, hoe je jezelf dan weer wat beter kunt gaan voelen.

Je kunt dit namelijk sturen en dat helpt vooral als je daar ‘bewust’ van bent en bewust mee ‘omgaat’.

In mijn artikel over dat wetenschappelijk is bewezen dat naar katten (dieren) filmpjes kijken je gelukkiger laat voelen en je minder stress ervaart, is misschien een raar voorbeeld, maar probeer het gewoon eens uit.

Voel je je even rot en wil je er niet in blijven hangen? Kom maar op met die balans en gooi een leuk, lief, grappig dierenfilmpje aan!

Word je rustig van natuurgeluiden? Zet het eens aan. Of houd je van dromen en vakanties? Zoek eens wat leuke vakantiefilmpjes op en droom!

6. Eet makkelijk en gezond in tijden van vermoeidheid

    Het is zo jammer dat we eigenlijk juist sneller geneigd zijn om ongezond te eten wanneer we even niet

lekker in ons vel zitten.

Echter, ongezonde voeding kan je lichaam juist een ‘gestrest’ gevoel afgeven waardoor je nog meer lichamelijke klachten kunt krijgen. Vaak weet je dan ook niet dat het echt door voeding komt.

Wat ik zelf altijd standaard koop als ik boodschappen doe, is een aantal zoete aardappelen, spruitjes en twee keer broccoli.

Heb ik geen zin om te koken? Perfect, ik snijd gewoon even snel de zoete aardappel en broccoli heel grof, met of zonder spruitjes en ik gooi het in het stoommandje van mijn rijstkoker.

Hoppaa, makkelijk, gezond en eigenlijk ontzettend lekker om dit gewoon ‘clean’ te eten! Oh ja, en ik koop ook altijd een zak bevroren wilde zalm.

Als ik zin heb, dan ontdooi ik de zalm even in de magnetron en bak ik het in veel olijfolie en knoflook, zodat de gezonde vetten loskomen.

Ook heel lekker en gezond! Dit doe ik denk ik zeker 2 keer per week omdat ik soms echt geen zin/energie heb om te koken, maar ook niet wil bestellen of ongezond eten.

De tijd die ik moet wachten als ik ga bestellen of afhalen, kan ik net zo goed besteden aan alleen even een beetje snijden en wachten tot het gestoomd is.

Door te stomen, behoud je ook nog eens de meeste vitamines!

Eigenlijk zijn we in deze maatschappij op zoek naar snelle, makkelijke en gezonde maaltijden, maar toch kunnen we vaak niet op creatieve simpele gezonde maaltijden komen.

Mocht je daar moeite mee hebben, dan kan ik je aanraden om eens te kijken naar het inspiratie receptenboek van FitChef

Het receptenboek is gefocust op gebalanceerde voedingsstoffen in de juiste verhouding zodat je fit wordt en blijft.

De recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden zonder die eeuwige ingrediëntenlijsten. Ook zitten er recepten bij voor als je sport, zoals eiwitrijke recepten.

Als je het receptenboek van FitChef niets vindt, dan krijg je binnen twee weken je geld terug (ik hou ervan). Dan heb je toch een bepaalde garantie en kun je kijken of je het wat vindt.

7. Beweeg na het werk

Zorg ervoor dat je óók na werk voldoende beweegt. Je hebt misschien de hele dag gezeten, en daar worden je spieren niet soepeler en ontspannen van, maar stijf en misschien zelfs pijnlijk.

Ga weer wandelen na het werk of na het eten of sporten. Heb je geen zin om te sporten? Doe dan thuis gewoon kleine bewegingsoefeningen.

Je kunt ook een matje voor thuis aanschaffen, zodat je altijd op elk moment, al is het maar 15 minuten, wat kunt bewegen. Op het internet zijn genoeg oefeningen te zien waardoor je wat inspiratie krijgt waar je op dat moment zin in hebt.

Het matje ligt altijd klaar en loert misschien wel naar je, zodat je er sneller op zult stappen en wat bewegingsoefeningen zult doen.

Ik heb een hele dikke, super zachte en fluffy mat gekocht bij Decatlon, zodat het voor mij motiveert èn zodat het leuk wordt om erop te staan of te liggen. Dat helpt!

Maak het makkelijk voor jezelf en bereid je gewoon alvast voor door het in huis te hebben.

8. Lees een boek voordat je gaat slapen

Televisie of andere schermapparaten is iets waar we onbewust en vaak standaard op kijken voordat we gaan slapen.

Merk je dat je onrustig bent of nog energie hebt? Maak het rustig voor jezelf en sluit de prikkels zoveel mogelijk af.

Televisie of op je telefoon kijken biedt namelijk enorm veel prikkels, waardoor je die wellicht niet op tijd kunt afbreken als je wil gaan slapen.

Als je last hebt van slaapproblemen, dan kan dit een trigger zijn. Het felle scherm, wordt gezien als daglicht waardoor de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon) wordt geremd.

Lees daarom een uur voordat je gaat slapen een boek. Van lezen worden je ogen ook meer moe.

Voldoende slaap en rust voordat je gaat slapen, is ook essentieel voor een goede balans! Ook zodat je de volgende ochtend meer uitgerust wakker wordt!

9. Volg een online cursus Mindfulness in het dagelijks leven

Ben je nieuwsgierig geworden of de wetenschappelijke bewezen effecten van mindfulness ook jouw klachten doen verminderen of laten verdwijnen?

En wil je leren hoe je door mindfulness dagelijks toe te passen je lichaam en geest in balans kunt brengen en die 5% die je wel bewust beleeft omhoog kunt krikken?

Dan kan ik je aanraden om de online cursus Mindfulness in het dagelijks leven te volgen. De cursus is zo ingericht, zodat je het makkelijk in je dagelijkse leven kunt integreren.

Het is ook nog eens echt super betaalbaar! De online cursus is ontwikkeld door Rolf van Baalen, Yoga- & Mindfulnessdocent van Happy with Yoga (vrij bekend!).

Mocht je niet tevreden zijn over de cursus, dan krijg je gewoon je geld terug (niet- goed- geld- terug garantie).

Klik op deze link voor meer informatie over de online cursus!

Heb je trouwens zelf ook nog tips? Laat ze gerust achter! Sharing is caring♥

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *