fbpx

Coaching bij burn out

Coaching bij burn out

Wat ik vaak zie is dat gespecialiseerde coaching bij een burn out enorm wordt onderschat. Een huisarts, bedrijfsarts, psycholoog of een niet-burnout coach blijkt vaak niet voldoende te zijn. Inleving en specialistische hulp omtrent burn out is ontzettend belangrijk!

Ik ben ervaringsdeskundige en coach op het gebied van burn out. Tijdens een coachingstraject wordt er gekeken naar jouw situatie en met jou samen een persoonlijk plan van aanpak gemaakt dat bij jou past.

Ik zie jou als mens en niet als burn out. Je BENT niet je burn out, maar je HEBT een burn out. Mijn focus tijdens het coachen gaat dus naar jou als persoon en niet alleen de burn out. 

Het belangrijkste is dat er een bewustwordingsproces op gang wordt gezet. De burn out dient vanuit een goed afgestemde passende hulp in de kern aangepakt te worden. Daarna zullen we kijken hoe je je situatie kunt veranderen en leer je jezelf weer (gedeeltelijk) opnieuw kennen.

Een Basis Coachingstraject bestaat uit een kennismakingsgesprek van max 1 uur en minimaal 5 sessies van 1,5 uur. Dit doen we in combinatie met oefeningen en opdrachten die je thuis kunt uitvoeren. 

Ook kun je kiezen voor een Exclusive Super Boost Burnout pakket. Dit bestaat uit:

  • Kennismakingsgesprek van 1 uur
  • 5 coachingssessies
  • Een reiki cursus inclusief het openen en zuiveren van je energiekanaal
  • 4 reiki behandelingen
Reiki kan enorm bijdragen aan sneller herstel, omdat je met deze healingsmethode jezelf in balans kunt brengen en snel de verbinding met jezelf kunt maken en herstellen. 
 

Bewustwording, ruimte maken voor energie en liefdevol je leven veranderen kan ervoor zorgen dat je sneller zult herstellen.

Heb je vragen of zou je graag met ons kennis willen maken? Wij bieden een gratis kennismakingsgesprek aan van 45 minuten. Neem hiervoor contact met ons op via de onderstaande knop. 

Wat is een burn out

Burn out betekent letterlijk opgebrand zijn. Burn out word je door langdurige of extreme zorgen en stress of te weinig tot geen ruimte hebben om jezelf in balans te brengen.

Dit kan zijn veroorzaakt door verschillende situaties zoals bijvoorbeeld: werkdruk, (te)veel werken, druk privéleven, relatieproblemen, financiële stress, gezondheidsproblemen en overige stressproblemen. 

Bij overspannenheid wordt deze stress vaak opgebouwd in een periode van maximaal een half jaar.  Over het algemeen zien wij terugkomen dat herstel bij overspannenheid tussen 2 – 6 maanden kan duren.

Burnout wordt gekenmerkt als een verstoring/ontregeling van het lichaam en geest door uitputtingsgevoelens. Dit ontstaat door een lange periode van minimaal 6 maanden. In de fases vóór een burn out, heeft geen herstel kunnen plaatsvinden.

De burn out klachten zijn bijna hetzelfde als overspanningsklachten, alleen dan is de hersteltijd langer en het gevoel van uitputting intenser en of langer.

Wanneer je jaren lang over je grenzen bent gegaan, dan kun je er ook jaren lang over doen om te herstellen. Het herstel van een burn out vindt in het algemeen plaats in minimaal 6 maanden en kan oplopen tot ongeveer 5 jaar.

Hoe herken en voorkom je een burn out

Bij een burn out kun je eigenlijk niets meer. Je bent heel erg moe en je lichaam is ontregelt. Vaak gaat dit gepaard met slaapproblemen en lichamelijke klachten. Paniekaanvallen en hyperventilaties komen tevens regelmatig voor.

Wanneer je je energie ergens aan besteed, kun je na 10 minuten helemaal opgebrand zijn. Huishoudelijke taken, wandelen, boodschappen doen etc. is niet meer te doen. Je bent volledig opgebrand. Je wilt alleen maar slapen, rusten en met rust gelaten worden.

Een burn out voorkom je door heel goed te luisteren naar wat jouw lichaam jou laat zien en goed verbonden te zijn met jezelf. Wanneer je voelt dat je een tijdje uit balans bent, kun je het beste even een stapje terug doen of heel goed je grenzen bewaken.

Het belangrijkste is dat je een goede balans indeelt om te rusten of herstellen en de dingen doen die je moet doen. Leer jezelf dus goed kennen en luister naar je gevoel en lichaam. Verzorg jezelf extra goed en neem voldoende rust/slaap.

Behandelingen / selfcare

Bij een burn out is het belangrijk om je lichaam goed te behandelen. Blijf in beweging door bijvoorbeeld iedere dag even 10 te wandelen. Yoga of ontspanningsoefeningen zijn heel goed om in contact te komen met je lichaam en geest.

Mediteren en reiki kan ik zeer aanraden om dit contact te versterken en in verbinding met jezelf te komen. Het is heel belangrijk om aan je bewustwording te werken. Dit zal namelijk helen!

Je lichamelijke klachten komen niet uit het niets. Je lichaam en geest zijn immers met elkaar verbonden. Wanneer je innerlijk aan het werk gaat, zullen klachten kunnen verdwijnen. Omdat blokkades laag voor laag worden afgepeld en de energie weer vrij kan gaan stromen.

Herstel van burn out

Afhankelijk van hoelang je je grenzen bent overschreden zal herstel kunnen plaatsvinden tussen minimaal 6 maanden en 5 jaar. Hoe sneller je je bewustwordingsproces op gang zet, en goed in contact komt te staan met jouw lichaam en geest, hoe sneller je zou kunnen herstellen.

Natuurlijk werken we aan een snel herstel, maar het belangrijkste is om te kijken wat jouw lichaam zelf aangeeft en aankan. Dit kunnen we gedeeltelijk sturen door selfhealing, dat we ook tijdens het traject zouden kunnen inzetten.

Overige zaken die erbij komen kijken

Er komt natuurlijk veel kijken bij een burn out. Je werk dient overgenomen te worden en dat betekent dat een collega extra werk erbij krijgt. Of er wordt iemand aangenomen die jouw functie tijdelijk over zal nemen en dat kost geld.

Het kan ook zijn dat er op persoonlijk vlak heel wat verandert, zoals een relatie die over gaat, maar ook vriendschappen die verloren gaan. Omdat je energie erg laag is, kun je je ook schuldig voelen tegenover anderen dat je bepaalde dingen niet meer kunt doen, zoals een uitje of leuke dingen doen.

Of je voelt je schuldig tegenover je kinderen, dat je er niet volledig voor hen kunt zijn. Dit kan voor veel extra emoties zorgen en het is belangrijk dat je ook deze goed verwerkt en ermee om leert gaan.

Daar kan ik je ook in steunen en begeleiden. Je hoeft er niet alleen voor te staan, ook al voelt dat misschien wel zo!

Wij hebben tevens een blogpagina waarin je blogs over burn out kunt lezen.
Klik hier om onze blogs over burn out te lezen. 

Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek

Kom van je burnout af en geniet weer van het leven