Onzeker zijn,  Waardevolle tips

Hoe kom je nou van je onzekerheid af?

Die FLUT onzekerheid, wat is het ontzettend lastig om daar vanaf te komen zeg. Maar je zelfvertrouwen vergroten is zeker wel mogelijk!

Eigenlijk, als je eens heel erg goed nagaat wat voor negatieve invloed dit altijd op jou heeft en of het nu écht nodig is, dan vind je dat het waarschijnlijk echt nergens op slaat, toch? Het is toch vermoeiend en niet leuk om constant zo te strijden tegen jezelf?

En toch is het moeilijk om dat gevoel uit te schakelen, terwijl je eigenlijk diep van binnen weet dat onzekerheid onzin is. Hoe komt dat nou toch?

Hoe heerlijk zou het toch zijn dat je beter kunt functioneren als je meer zelfvertrouwen hebt en jezelf niet meer hoeft af te straffen!

Niemand wil toch onzeker zijn? En bovendien, laat je automatisch én onbewust heel veel mooie kansen liggen!

Lees hieronder informatie en waardevolle tips met betrekking tot je zelfvertrouwen vergroten.

Ook lees je informatie over een online cursus die jou gegarandeerd volledig van je onzekerheid af kan laten komen.

 

Een ding is zeker en moet je goed in je oren knopen:

Je leeft voor jezelf en niet voor anderen

Ieder mens is uniek

Ieder mens maakt fouten

Niemand is perfect

Shit happens!

 

Hoe onstaat onzekerheid

Wist je dat onzekerheid eigenlijk niet bestaat, maar wordt gecreëerd? Dus als een kind wordt geboren, dan is het kind niet van nature onzeker. Het gen onzekerheid bestaat dus niet. Het ontstaat pas wanneer je opgroeit. Factoren zoals de manier hoe je opgroeit, hoe je ouders zijn, of vervelende gebeurtenissen, zorgen ervoor dat je onzeker wordt.

Het kan zijn dat je zelf een beslissing maakt over jezelf of over het leven en je een minderwaardigheidsgevoel creëert, waar onzekerheid uit voortkomt. Dit is dus een oorzaak die je zelf hebt gecreëerd en niet door je ouders of anderen.

Een negatief zelfbeeld, constant hoge verwachtingen hebben en de lat voor jezelf hoog leggen zijn oorzaken van jouw onzekerheid, die weer zijn ontstaan door gebeurtenissen. Je persoonlijkheid vormt mede door hoe je bent opgegroeid en heeft weer invloed op jouw zelfbeeld.

Als je ouders dus altijd hoge eisen hebben gesteld, dan neem je dit over en raak je dus sneller onzeker, omdat je bang bent om te falen.

Wat zijn de kenmerken van onzekerheid

Leidt onzekerheid jouw leven en ben je dat eigenlijk vaker dan je zou willen? Misschien weet je dat niet zo goed en ben je helemaal niet bewust hoe erg onzeker jij eigenlijk bent en hoe dit jouw leven negatief beïnvloed.

Bewust zijn is erg belangrijk wanneer je onzeker bent. Je mist eigenlijk ontzettend veel, dat besef je vaak niet.

Kijk even of jij jezelf herkent in de onderstaande kenmerken en ga na of je misschien tóch moet werken aan je zelfvertrouwen vergroten.

  • Piekeren
  • Lage eigenwaarde
  • Jezelf afstraffen
  • Perfectionistisch
  • Jezelf vergelijken met anderen
  • Veel kritiek op jezelf
  • Snel teleurgesteld
  • Moeilijk nee durven zeggen
  • Depressie
  • Snel verlegen
  • Schuldgevoelens
  • Angstig
  • Paniekerig
  • Schaamte
  • Je functioneert minder goed door onzekerheid
  • Twijfelachtig
  • Stress

Wat zijn de gevolgen van chronische onzekerheid

Onzekerheid die je zelf creëert kan chronisch worden. Wanneer je chronisch onzeker bent, kun je de volgende klachten krijgen:

  • Depressiviteit
  • Gebrek aan zelfvertrouwen
  • Slaapproblemen
  • Onstabiele relaties
  • Chronische verlegenheid
  • Sociale fobie
  • Minderwaardigheidscomplex
  • Faalangst
  • Angstneuroses
  • Onrealistische verwachtingen
  • Negatief zelfbeeld

Vaak heb je hoge verwachtingen van jezelf en deze kunnen een gevolg zijn van de hoge verwachtingen die je ouders altijd hebben gehad. Je raakt daardoor sneller uit balans, omdat niet altijd lukt wat je verwacht van jezelf en omdat je altijd maar moet, moet, moet.

Je begint nooit zomaar aan jezelf twijfelen. Dat gebeurt wanneer anderen iets zeggen, waardoor je dat gaat geloven en daardoor raak je onzeker. Wanneer je zelfvertrouwen hebt, dan wordt je niet snel onzeker, ook niet van anderen. Daarom ontstaat onzekerheid vaak vanaf je jongere jaren en niet vaak pas wanneer je wat ouder bent.

Probeer echt te beseffen dat als je nu (chronische) onzekerheid bij jezelf constateert, dat je hier echt wat mee moet doen. Als je dat niet doet, zul jij nooit weten hoe het is om meer zelfvertrouwen en minder klachten te hebben. Neem je klachten heel erg serieus. Je zult anders altijd door blijven gaan op de automatische piloot.

Je zelfvertrouwen vergroten, hoe moet dat dan? Dat lees je hieronder!

Tips voor je zelfvertrouwen vergroten

1. Werk aan je zelfwaardering en zelfacceptatie (kijk niet teveel naar anderen)

Denk na over hoe waardevol je bent en accepteer je goede en slechte kanten. Geen mens is perfect en iedereen maakt fouten. Ga na wat de diepere oorzaak is waardoor je weinig zelfvertrouwen hebt, nu je eenmaal weet dat het geen gen is en eigenlijk niet bestaat, maar wordt gecreëerd.

Wanneer je jezelf gaat waarderen en jezelf accepteert, zul je meer rust vinden. Wanneer dit jou lukt, dan pas kun je werken aan je zelfvertrouwen vergroten.

2. Leer jezelf beter kennen

Ga eens na waar jij behoefte aan hebt, zowel in je dagelijkse leven als levenslang. Wat zijn jouw kwaliteiten hierin en welke talenten heb je om kwaliteiten en je behoefte uit te voeren. Ieder mens is uniek, dus jij ook. Ga er meer naar leven en pas het dagelijks toe.

Wanneer je jezelf wat meer leert kennen, zul je er naar gaan leven en zul je automatisch werken het zelfvertrouwen vergroten.

3. Welke overtuigingen heb jij allemaal?

Bekijk jouw zelfbeeld en welke overtuigingen je allemaal hebt. Gedraag jij je daar ook naar? Zijn deze zelfbeelden en overtuigingen positief of negatief? Wanneer ze negatief zijn, zijn deze dan wel reëel?

Jouw overtuigingen, vooral door wat iemand zegt of wat jij verwacht van anderen, bepalen voor een groot deel onze realiteit. Werk aan je negatieve overtuigingen en bekijk ze eens goed.

Als je het omdraait naar positief, ga je er vaak ook naar gedragen. Dat geldt met zowel positieve als negatieve gedachten. Je kunt je overtuigingen en je zelfbeeld dus veranderen!

4. Maak juist fouten en leer ervan

Jouw baas maakt ook fouten, ook al denk jij van niet. Sterker nog, jouw baas is waarschijnlijk zo ver gekomen door het leren van zijn vele gemaakte fouten. Fouten moet je echt durven maken. Zo doet iedereen dat! Iedereen maakt fouten en leert. Er is niemand die dat niet doet! Maak van fouten iets positiefs in plaats van iets negatiefs.

Wees niet te streng voor jezelf en straf jezelf niet!

5. Denk jij vaak positief of negatief?

Wanneer je positief denkt, ben je in staat om goede besluiten en stappen te nemen. Wanneer je negatief denkt, gebeurt er niets en blijf je vaker stil staan. Je bereikt er dus veel minder mee dan wanneer je positief denkt.

Zoals eerder genoemd, zal je je gedragen naar jouw overtuigingen. Positieve overtuigingen leiden weer naar mooie dingen. Negatieve overtuigingen leiden meestal naar niets.

Je kunt met jouw krachtig denken enorm veel aantrekken en voor elkaar krijgen. Ontdek dus de kracht van het positief en negatief denken. Zet negatief denken om naar positief denken. Je zult zien dat er meer mooie dingen zullen gaan gebeuren.

Wanneer je ziet dat positief denken gaat helpen, kun je ook je zelfvertrouwen vergroten.

6. Let eens op jouw houding

Loop, zit, praat jij altijd rechtop? Zo niet, probeer dit dan eens te doen. Je zult zien dat als je jouw houding verandert, dat je automatisch meer zelfvertrouwen krijgt, dan wanneer je dit niet doet. Het heeft namelijk vaak te maken met zekerheid.

Straal eens wat meer zekerheid uit, zodat je je ook zo gaat voelen. Je zal merken dat het helpt. Jouw houding ziet iedereen en het kan iets over jou zeggen hoe jij je voelt.

7. Kom uit je comfortzone

Wanneer je iets positief hebt ervaren, heb je vertrouwen in jezelf dat je iets goed kan, dat iets leuk is enzovoorts. Als je onzeker bent om iets te doen, probeer het gewoon uit en kom uit je comfortzone. Wat maakt het uit als het een keer niet goed gaat. Je kunt dingen leren en dat moet je ook gewoon willen in het leven.

Het is leuk om dingen meteen goed te kunnen, maar je bent er ook om te leren. Denk daarbij niet teveel aan anderen, wat zij over jou denken. Het is zonde om daardoor stappen terug te doen, terwijl je niet voor hen leeft.

Ben je bang om te presenteren? Doe het gewoon eens een keer. Leer ervan en leer om te houden van leren.

8. Stel jezelf vragen

Als je ergens onzeker of bang voor bent, vraag jezelf dan af wat het ergste is dat je kan overkomen. Vraag je vervolgens af, of dat nou echt zal gebeuren en je zult zien dat dat waarschijnlijk niet het geval is. Waar ben je nou bang voor en wat is het ergste wat er kan gebeuren?

Splits je deelvragen uit en schrijf deze op. Schrijven werkt ook therapeutisch!

Gouden tip: volg de online cursus ‘Blijvend Zelfvertrouwen’

Klaar met onzeker zijn en wil je gegarandeerd ervan af?

Zeg je ja? Dan kan ik je aanraden om de online cursus Blijvend Zelfvertrouwen te volgen.

Frank de Moei is een professionele coach en trainer en hij biedt voor een betaalbare prijs de mogelijkheid om jou gegarandeerd van jouw onzekerheid af te laten komen en met meer zelfvertrouwen door het leven te gaan.

Daarom biedt hij een niet-goed-geld-terug garantie aan.

Onzekerheid is een stagnatie in het vooruit komen in je leven en je mist veel mooie kansen, omdat je gewoon sneller stil blijft staan. Het is ook ontzettend vermoeiend en stressvol om steeds in onzekerheid te leven.

Geloof weer in jezelf! Je hebt niets te verliezen, behalve jezelf als je zo doorgaat!

Klik hier op deze link voor meer informatie over de online cursus.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *